Scenekunst på Skoleskemaet

Klassisk dannelse rocks!

 

Scenekunst på Skoleskemaet er et skræddersyet undervisningsforløb, som introducerer eleverne for teatrets virkemidler og redskaber i øjenhøjde præcist til dem. 

 

Filiorum sørger for at scenekunsten som læringsmodul kan indgå direkte i klassens årsplaner og møde trinmålene. 

 

Scenekunsten introducerer eleverne for udtryksformer og æstetik i en sammenhængende helhed; skreven tekst, talt sprog, kropslig bevægelse, iscenesættelse, scenografi, lys, lyd/musik og rum.

 

Skolen kan med forløbet præsentere eleverne for det omgivende samfund og det lokale foreningsliv, sådan som det er hensigten i folkeskolereformen.

 

Konceptet Scenekunst på Skoleskemaet er inspireret af filosofiske ideer af dr. mult. Morten Paustian "Filosofiens møde med markedet" kap. 14 'Forestillingsevne' side 164-171, Aalborg Universitetsforlag, 2015.

Derfor skal scenekunsten på skoleskemaet

Den professionelle scenekunst er et godt bud på skolens alternative læringsrum. Scenekunsten kan supplere den eksisterende tilgang til læring med en ny og anderledes form for undervisning. 

 

Som Paustian siger: "Vi siger tit, at kunsten er abstrakt, men kunsten kan faktisk være noget af det mest konkrete, fordi den kan gøre viden levende. Og så kan kunsten gøre læring til en leg." Ved at stifte bekendtskab med scenekunsten i dens mange forskellige former styrkes eleverne således på flere planer samtidig - såvel kropsligt som intellektuelt - deres sproglighed og deres evne til at præsentere sig selv udfordres, deres udtryksrepertoire udvides, deres sociale kompetencer styrkes, og der bidrages gevaldigt til elevernes æstetiske ekspertise.

Scenekunsten giver lærerne mulighed for at udvide undervisningen og introducere eleverne for yderligere udtryksformer og for æstetik i en sammenhængende helhed – skreven tekst, talt sprog, kropslig bevægelse, iscenesættelse, scenografi, lys, lyd/musik og rum.

 

Filiorum er en teaterforening med en frivillig bestyrelse, og skolen kan ydermere med forløbet præsentere eleverne for det omgivende samfund og det lokale foreningsliv, sådan som det er hensigten i den nye folkeskolereform. 

Se vores korte film om Scenekunst på Skoleskemaet

Filmen om Scenekunst på Skoleskemaet

I foråret 2014 gennemførte Filiorum et Scenekunst på Skoleskemaet-forløb for fire 7. klasser på Skovgårdsskolen i Gentofte. Temaet var det gode liv og omdrejningspunktet var Teatret st. tv.s Ung Blond Pige. I filmen kan du se Filiorums teaterpædagog Anna Ross Agner og Filiorums stifter og leder Clarissa Meister-Petersen fortælle om konceptet samt få et indblik i undervisningsforløbet.

Et forløb om køn, selvbillede og identitet

I foråret 2015 underviste Filiorum GXU Gladsaxe og Gladsaxe gymnasium i et Scenekunst på Skoleskemaet-forløb med udgangspunkt i Kvinde kend din krop af Mungo Park. I filmen får du et indblik i undervisningsforløbet.

Praktisk info

Pris for et undervisningsforløb: ca. 200 kr. pr elev (minimum 100 elever)

 

Det er muligt for skoler at få refunderet 50% af udgifterne til de valgte forestillinger via refusionsordningen. Filiorum hjælper gerne til med at kortlægge, hvordan den pågældende kommune administrerer refusionsordningen.

 

Kontakt Filiorum for at høre mere om de forskellige muligheder, som et Scenekunst på Skoleskemaet-forløb kan indeholde: info@filiorum.dk

Et typisk forløb

Et typisk forløb for ’Scenekunst på skoleskemaet’ arrangeret af Filiorum rummer følgende:

 

  • - en grundig planlægning og forventningsafstemning Filiorum og skolelærer/underviser imellem,
  • - før-forestillings-undervisning tilpasset alder, fag, etc.
  • - selve forestillingen og
  • - efter-forestillings-undervisning tilpasset alder, fag, etc.
  • - tilrettelæggelse sådan at scenekunstforløbet passer ind i den enkelte klassetrinss forløb
  • - forløbet vil blive gennemført af professionelle teaterpædagoger

Filiorum hjælper med at skabe en relevant kobling til undervisningen, så forestillingen kan integreres i forskellige fag, alt efter hvilket specifikt tema eller hvilken del af forestillingen, som ønskes belyst eller behandlet med eleverne. 

 

Filiorum introducerer eleverne for scenekunsten skabt i øjenhøjde præcist til dem. Dansk teater for de mindre børn i indskolingen har eminent behandlet emner som døden, sorgen, skilsmisse, børn i udviklingslande og flere tematikker. Ligesom dansk teater for unge i udskolingen på nyskabende og overraskende facon har behandlet emner som alkohol, finanskrise, seksuel debut, kærlighed, konkurrencemiljøet i sportsklubber, skilsmisse og ny-nazisme. 

 

Lærere i dag har rigeligt at se til, og meningen med Filiorum er, at hjælpe til hvor det somme tider kan føles lidt uoverskueligt at tage fat på endnu en ny og udvidende form for undervisning. En scenekunstoplevelse med klassen kan derfor sommetider godt ende som en slags ’ekstra ting’, en aktivitet som ikke rigtig hænger sammen med noget af det andet, klassen lærer det givne skoleår. Filiorum er på den måde et ressourcecenter, som står parat til at svare på spørgsmål om udbuddet af sæsonens forestillinger, temaerne i sæsonens forestillinger, kontakte og engagere turnerende teatre, skabe og afvikle undervisningsforløb, der passer til den bestemte klasse og det særlige pensum, som klassen skal arbejde med. Samt selvfølgelig at stå for al praktikken forbundet med afviklingen af forestillingen på skolen – så som tekniske forhold i forbindelse med forestillingsafvikling (lys, lyd  osv.), kontakt mellem teater og skole samt alle de andre smådetaljer, der opstår undervejs.

Her har vi undervist

Skovgårdsskolen i Gentofte

I foråret 2014 gennemførte Filiorum et Scenekunst på Skoleskemaet-forløb med forestillingen “Ung Blond Pige” af Teatret st. tv for fire 7. klasser på Skovgårdsskolen i Gentofte.

 

GXU Gladsaxe og Gladsaxe gymnasium

I foråret 2015 underviste Filiorum udvalgte elever fra GXU Gladsaxe og Gladsaxe gymnasium i den reumertvindende “Kvinde kend din krop” af Mungo Park.

Scenekunst for børn og unge er kvalitet

Det er tankevækkende, at der hver eneste dag året rundt bliver spillet et stykke dansk scenekunst for børn og unge et eller andet sted i verden udenfor Danmark. Verden er vild med dansk børneteater. Vi formår at tale til børnene og de unge i øjenhøjde. Vi formår at tage børnene og de unge alvorligt på deres egne præmisser. Vi formår gennem den professionelle scenekunst af voksne for børn og unge at nå ind til dem lige præcis dér, hvor de er.  Og det foregår udelukkende på et højt kunstnerisk og professionelt niveau.

 

Dansk børneteater produceres af stationære og turnerende teatre over hele landet. Der er ca. 130 turnerende børne- og ungeteatre i Danmark. Én gang årligt i april, i en ny kommune hvert år, afholdes der en stor børneteaterfestival, hvor særligt de turnerende teatre spiller deres forestillinger, og hvor danske og internationale stationære teatre med scener planlægger og køber ind til den kommende teatersæson. Filiorum indkøber udelukkende forestillinger, og er således et spillested for turnerende teater. Filiorum er ikke et producerende teater.

 

Kvaliteten i udbuddet af forestillinger hos Filiorum sikres qua køb af refusionsberettigede forestillinger. Disse er godkendt af Refusionsudvalget, som er udpeget af Kulturministeren og som sekretariatbetjenes af Kulturstyrelsen under Kulturministeriet. Det fungerer som et kvalitetsstempel.