Skoler

Filiorum præsenterer forestillinger tilpasset alderstrin helt op til 16 år, så  skoleklasser er mere end velkomne til en af Filiorums offentlige forestillinger. Efter forestillingen arbejder vi videre med tematikkerne fra teatermørket i vores “kunstneriske laboratorium” – her har Filiorum skabt et kreativt tilbud, hvor I selv kan skabe et lille kunstværk inspireret af forestillingens univers.

 

 

Workshop skræddersyet til jer

Hvis I som klasse vil gå lidt dybere til værks, er det muligt at aftale en efterfølgende workshop med fx skuespillerne eller en teaterpædagog som primusmotor.

 

Der er mange måder at bruge den professionelle scenekunst på i skolen – Filiorum står til rådighed for sparring og forslag alt efter, hvordan din klasse, din årgang eller din skole ønsker at indgangen til undervisningen skal være. 

 

 

Eksempler på workshops:

 

For de mindre klasser arrangerer Filiorum workshops fx med fokus på karakter-opbygning – med tøjstativer bugnende af udklædningsremedier og kufferter fulde af hatte, tasker og briller vil en skuespiller undervise eleverne. 

 

For de større klasser vil en teaterpædagog skabe en workshop eller et modul, hvor eleverne fordyber sig i en forestilling igennem undervisning i det sceniske formsprog, ved at fremme deres indlevelsesevne og deres æstetiske forståelse samt ved at lade dem afprøve teatrets udtryk og indhold.

 

Kontakt os og lad os tale om et muligt undervisningsforløb på din skole.

 

 

Scenekunst på Skoleskemaet

– et tilbud om undervisning på skolen 

 

Filiorum har udviklet konceptet ”Scenekunst på Skoleskemaet”. Det er Filiorums ambition, at eleverne skal møde den professionelle scenekunst tidligt i deres liv. At teateroplevelsen er en fundamental del af vores dannelse som borgere i et demokratisk samfund, hvor vi som individer kan indgå i diskussioner, gennemskue iscenesættelser, tage afstand fra holdninger, vi ikke identificerer os med og fremføre vores egne synspunkter samt være uenige i fred og fordragelighed. 

 

Scenekunst på Skoleskemaet er et teaterpædagogisk undervisningsforløb, hvor omdrejningspunktet er en professionel teaterforestilling, og hvor Filiorum, i samarbejde med lærerne, tilrettelægger og udfører undervisningen, som består af før-forestillings moduler og efter-forestillings moduler. Filiorum kan også udarbejde forslag til lærerne til evt. før- og efter-undervisning, som de selv kan varetage. “Scenekunst på Skoleskemaet” kan møde op til flere trinmål og gå på tværs af flere fagligheder. Hvert forløb tilrettelægges individuelt til den pågældende skole. 

 

Som udgangspunkt præsenterer Filiorum teaterforestillingen på skolen.

 

Her kan du læse mere om Scenekunst på Skoleskemaet