Scenekunst mod cybermobning

3. november 2016

300 elever fra 7. og 8. klasse i Gentofte Kommune skal igennem et digitalt dannelsesforløb. Filiorum har tilrettelagt undervisningen, der bruger scenekunsten og teaterpædagogikken til at inspirere til mere omtanke og ansvarstagen i de unges virtuelle interaktion.

 

De seneste år har det myldret frem med ubehagelige sager om unge, der er blevet udsat for grov mobning og chikane på de sociale medier. Som en blandt mange ramte kommuner tager Gentofte kommune nu alternative midler i brug for at tage hånd om de unges digitale mistrivsel med hjælp fra Filiorum. Projektet hedder ”Digital Dannelse” og er et teaterpædagogisk forløb udviklet særligt af Filiorum til at klæde de unge bedre på til at kunne navigere sikkert og ansvarsfuldt på de sociale medier med omtanke for både sig selv og andre.

 

Bare noget, vi skrev

”Det var bare noget, vi skrev” – lyder en replik i Teateriet Apropos’ forestilling: ”#bitch #kælling #backstabber”, som udgør en vigtig del af undervisningsforløbet. Forestillingen, der er blevet til i samarbejde med Center for Digital Pædagogik, belyser nemlig de udfordringer og hurtigt eskalerende konflikter, som den ansigtsløse kommunikation giver på de sociale medier. For hvordan får man unge til at tage ansvar i et digitalt rum, hvor man ikke bliver konfronteret direkte med sin modtager? Den opgave forsøger Gentofte Kommune og Filiorum at prikke hul på dels gennem den levende konfrontation med teaterstykkets to unge hovedpersoner, Mille og Marcus, og dels gennem konkrete og ofte fysiske teaterpædagogiske øvelser. Målet er at få tematikkerne til at lagre sig hos de unge og sætte sig som både tanker og fysiske spor, der skal hjælpe dem til at mærke bedre efter, inden de selv klikker ”Send” i cyberspace.

 

Filiorums stifter og leder Clarissa Meister-Petersen forklarer:

 

”Gennem scenekunstens formidling af problematikken vil vi gøre de unge mere bevidste om, hvordan de selv kommunikerer på de digitale platforme. Med forestillingen som afsæt kan eleverne tale mere frit om det, de har set, fordi de kan sætte ord på deres egne erfaringer, når de taler ud fra teaterstykket. Eleverne får på den måde reflekteret over konflikten uden selv at være midt i den.”

 

Projektet involverer 7. og 8. klasser på Bakkegårdsskolen, Tjørnegårdsskolen, Ordrup Skole, Skovshoved Skole og Skovgårdsskolen og finder sted i oktober og november 2016.